Meer blogberichten

Als je klant breekbaar haar heeft: de 5 no-go’s en tips!

02 december 2020

Droog, stug en mat: breekbaar haar is geen pretje. In december en januari maken veel klanten dus een boeking voor een oppeppertje van hun haardos. Hoe je met broos of breekbaar haar omgaat luistert nogal nauw. Daarom in deze blog de 5 no-go’s met het alternatief op een rijtje! 


Hoe herken je breekbaar haar? 

First things first!


Het kan zijn dat je klant pluizend haar heeft. Daarover lees je alles in deze blog. Breekbaar haar heeft de volgende kenmerken: 

  • Voelt stug, ruw en droog aan
  • Is niet elastisch en breekt makkelijk 
  • Er ontstaan makkelijk klitten en knopen 

Wat het verschil is tussen beschadigd, poreus haar? Dat lees je hier!


No-go 1: aan de slag gaan met een hete stijl- of krultang

In plaats daarvan: koud föhnen

Gebruik een goede heat protector spray om het haar te beschermen. Zet de föhn het liefst op een koude stand of houd hem wat verder weg van het hoofd. Laat je klant in elk geval niet met nat haar naar buiten gaan, want als het koud is breekt het dan nog sneller af. 


No-go 2: natte haren hard borstelen

In plaats daarvan: handdoekdroog haar zachtjes kammen

Door de wrijving tussen het haar en de borstel kan het haar nog sneller afbreken. Zorg dat het haar handdoekdroog is en dat je een kam gebruikt met grove tanden. Werk voorzichtig!


No-go 3: het haar (ont)kleuren

In plaats daarvan: een toner gebruiken

Wil je klant toch graag een andere haarkleur? Gebruik dan een toner in plaats van een volledige kleuring. Deze dringt het haar niet binnen, maar laat alleen op de buitenkant een kleur achter. Wat dacht je bijvoorbeeld van steelhair? Dit is nu trending en wordt gecreëerd met toners. Bescherm je handen en draag ook bij het inzetten van een toner handschoenen van nitril. 


No-go 4: een permanentbehandeling geven

In plaats daarvan: een tof tijdelijk kapsel geven

Adviseer je klant even te wachten met chemische behandelingen. Deze helpen het haar namelijk niet om sterker te worden. Je zal het dus moeten doen met een (koude) föhn, een zachte borstel en verzorgende styling-producten (zo weinig mogelijk haarlak). Gebruik je vakkennis en creativiteit om het haar een kapsel te geven waarmee je klant tijdelijk vooruit kan terwijl verdere schade wordt beperkt. Steek het bijvoorbeeld mooi op, knip een pixie of stel een bob voor


No-go 5: het zichzelf laten oplossen

In plaats daarvan: knippen en verzorgen

Gespleten haarpunten en afgebroken haren kunnen alleen nog maar verder breken. Daarom doe je er goed aan het beschadigde haar - indien je klant hiervoor in is - af te knippen en met je klant af te spreken zeker eens per 6 weken terug te komen. Naast de schaar erin te zetten, geef je het haar een boost door een goede crèmespoeling te gebruiken en je klant een fijn masker te geven. 


Jij kunt als kapper de schade beperken en je klant handige tips meegeven. Als het haar dan weer gezond en sterk is, kun je aan de slag met een behandeling naar wens! 

Benieuwd of jij veilig werkt?