Iedere dag nieuwe klanten, nieuwe kapsels en nieuwe trends. Dat is wat ons werk zo leuk maakt! Met de ene klant heb je écht een klik en met de andere klant verloopt het contact soms wat lastiger. Ontevreden klanten kunnen behoorlijke werkdruk en/of stress veroorzaken. In deze blog vind je 5 tips om beter om te gaan met de verwachtingen van de klant.
Hoge verwachtingen
Sommige klanten hebben voordat ze bij je in de stoel zitten al een coupe in gedachten. Vaak is het fijn dat een klant al voorbeelden heeft, dan kun je gericht advies geven en efficiënt te werk gaan. Soms is het beeld niet reëel en kan je niet beloven dat het eindresultaat precies zo wordt al zij voor ogen hebben. Zo wordt het bijvoorbeeld lastig om iemand met dun, sluik vallend haar een Kim Kardashian haircut te geven.
Dit zijn onze tips om hier zo goed mogelijk mee om te gaan:
- Vertel de klant dat sterren vaak een eigen kapper en haarstylist in dienst hebben die elke dag hun haar doet. Ook hebben sterren vaak haarstukjes in en pruiken op. Die mooie lokken zijn dus vaak helemaal niet echt! Meestal stelt de klant haar verwachtingen bij wanneer je ze dit verteld.
- Sluit het gesprek af met dat je uiteraard je best gaat doen om een zo mooi mogelijk eindresultaat te krijgen.
- Maak geen vage beloften! Zo voorkom je dat de klant teleurgesteld de deur uit gaat terwijl jij je stinkende best hebt gedaan.
- Luister goed naar wat de klant wil en bedenk hoe je misschien op een andere manier het eindresultaat van de klant waar kunt maken. Stel alternatieve opties voor om toch.
- Toon begrip als de klant teleurgesteld is. Het verwachtingspatroon van de klant moet worden bijgesteld. Dit vraagt om een beetje tijd en begrip van jouw kant. Daarom zijn de alternatieve opties zeer welkom.
Welke tips heb jij geprobeerd? Of doe je juist iets anders? Laat het ons weten!
Ps. Wil je meer weten over werkstress? Dat vind je hier .
Bronnen:
Pinterest
Pinterest
Pinterest
Pinterest