Meer blogberichten

Verschijnselen die jouw fijne werkplek negatief beïnvloeden

23 september 2022

Ben jij de laatste tijd niet op je gemak in de kapsalon? Door collega’s die te dichtbij komen of nare opmerkingen naar je hoofd slingeren? Of klanten die je agressief benaderen? In deze gaan wij in op agressie, seksuele intimidatie en discriminatie. Wat houden deze verschijnselen daadwerkelijk in en hoe ga je ermee om? 

 

Agressie op de werkvloer

Op het gebied van agressie kan er onderscheid worden gemaakt tussen drie vormen:

  • Psychische agressie: iemand verbaal of schriftelijk bedreigen, chanteren of vernederen
  • Verbale agressie: hier verstaat men uitschelden, het zeer fel in discussie gaan en schreeuwen onder
  • Fysieke agressie: vernielen, spugen, duwen, slaan, schoppen en beroven vallen onder deze vorm van agressie

Heb jij te maken met één of meerdere van deze verschijnselen vanuit klanten of medewerkers. Houd dan, ondanks de vervelende situatie, rekening met het volgende:

  • Houd oogcontact
  • Blijf rustig
  • Ga vooral niet in discussie
  • Roep hulp in van je leidinggevende als je het gevoel hebt dat de situatie uit de hand loopt
  • Blijf te allen tijden beleefd
  • Luister en toon begrip
  • Houd genoeg afstand

 

Seksuele intimidatie op de werkvloer

Van seksuele intimidatie is sprake wanneer er sprake is van seksuele toenadering, verzoeken om seksuele gunsten of ander seksueel-getint gedrag wat niet gewenst zijn.  De volgende stappen kunnen jou helpen in deze situatie:

  • Dien een klacht in;
    Is het niet mogelijk om een informele klacht in te dienen, dien dan een formele klacht in en bekijk de klachtenregeling van jouw organisatie en kijk wat de cao zegt over seksuele intimidatie.
  • Neem iemand in vertrouwen;
    Ben jij slachtoffer van seksuele intimidatie houd dit dan niet voor jezelf en neem iemand in vertrouwen waarbij jij je verhaal kwijt kan.
  • Geef aan dat jij het gedrag niet als gewenst ervaart;
    Het is belangrijk om zo snel mogelijk aan te geven dat jij niet gediend bent van het gedrag van een ander. Doe dit op een rustige manier.

 

Discriminatie op de werkvloer

Discriminatie is het oneerlijk of ongelijk behandelen van een ander persoon op basis van persoonlijke kenmerken. Heb jij te maken met discriminerende uitlatingen van collega’s of klanten. Wacht dan niet af en onderneem actie!

  • Zoek steun;
    Neem contact op met een vertrouwenspersoon binnen jouw werkomgeving die kunnen getuigen om je te helpen bij het gesprek met de dader. Daarnaast kan het helpen om te praten met mensen die hetzelfde hebben meegemaakt. Zij weten wat je meemaakt en kunnen belangrijke adviezen met je delen.
  • Verzamel concrete feiten;
    Het is belangrijk om bewijsstukken te verzamelen. Beschrijf in deze stukken wat er is gebeurd door wie, waar, wanneer en wat.
  • Confronteer de dader;
    Tot slot is moet je de dader confronteren met zijn gedrag en aangeven dat je niet gediend bent van het gedrag. Laat vervolgens weten dat je stappen gaat ondernemen.

Hopelijk helpen deze tips jou om veilig uit vervelende situaties op de werkvloer te komen. Wil jij graag nog meer weten komen over onderwerpen als agressie, seksuele intimidatie en discriminatie op de werkvloer en hier met andere mensen in het vakgebied over praten. Neem dan deel aan de derde online webinar van de Healthy Hairdresser op 3 oktober van 9:00 tot 10:00!

Klik hier om je aan te melden!

Bronnen

Grenswijs 

Artra 

 


Benieuwd of jij veilig werkt?