Alle blogs

Met deze tips maak jij jouw werk als ambulante kapper nog beter!



Het aantal zelfstandige ondernemers neemt de laatste jaren sterk toe in Nederland. Zo zijn er de laatste jaren steeds meer kapsalons en zelfstandige ambulante kappers bijgekomen. Dit zijn kappers die bij de klanten thuis komen of een eigen ruimte aan huis hebben waar klanten worden voorzien van een nieuw kapsel. Overweeg jij om te starten als ambulante kapper of ben jij momenteel ambulante kapper? Lees dan snel verder, want in deze blog bespreken wij de tips om jouw leven als (toekomstig) ambulante kapper een stuk makkelijker te maken! 


1. Zorg voor een goede balans tussen werk en privé 

Als ambulante kapper ben je niet afhankelijk van de openingstijden van een kapsalon. Dit zorgt voor veel flexibiliteit. Voor veel mensen klinkt dit erg relaxt, maar er zitten ook zeker nadelen aan. Dit zorgt er namelijk voor dat jouw klanten ook de mogelijkheid hebben om in het weekend of in de avond langs te komen. Jouw werktijden kunnen hierdoor zeer onvoorspelbaar en wisselend zijn, waardoor je weinig tijd voor jezelf of jouw geliefden overhoudt. Zorg er daarom voor dat je grenzen leert stellen, waardoor jij een gezonde balans hebt tussen werk en privé.


2. Zet social media in 

Als startende ambulante kapper moet je eerst starten met het werven van klanten, hiervoor is de inzet van social media onmisbaar. Start een Instagram en Facebook account om te zorgen voor meer bekendheid voor jouw als ambulante kapper. Daarnaast heeft positieve mond-tot-mondreclame altijd een sterk effect op de naamsbekendheid. Zorg ervoor dat jouw eerste klanten tevreden vertrekken en vraag ze om een review achter te laten via Google reviews.


3. Schaf een goede navigatie aan 

Indien jij als ambulante kapper knipt bij het huis van de klanten kom je op veel locaties waar jij niet bekend bent. Als kapper wil jij niet te laat komen, omdat je uren aan het zoeken bent naar de plek waar je moet zijn. Koop daarom een goede navigatie aan óf zorg ervoor dat jij altijd gebruik maakt van Google Maps.

 

4. Overleg met je klanten

Zonder vaste werkplek moet jij alle materialen meenemen naar de locatie van de klant. Vraag de klant vooraf aan de afspraak wat hij of zij wenst, zodat jij weet wat voor materialen je nodig hebt.


5. Kies het juiste tarief 

Het vaststellen van een juist tarief is ontzettend belangrijk je wilt namelijk wel genoeg overhouden aan het einde van de maand. Zorg ervoor dat je al jouw inkopen, vaste lasten en variabele kosten op een rij zet. Op basis van deze berekening kan jij een juiste inschatting maken van een passend tarief. Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken naar de prijzen van de concurrenten.






 





Benieuwd of jij veilig werkt?