Wat de klant niet weet en jij wel!  

We weten allemaal dat wij als kappers de klant een zo ontspannen mogelijk bezoek willen geven. Maar toch zijn de volgende momenten wel erg herkenbaar. Wij als kapper weten namelijk bepaalde dingen die klanten niet weten. En het is wel heel fijn om een paar van die dingen even weer op een rijtje te hebben. 

 

De foto die meegebracht wordt.
Natuurlijk kunnen onze klanten hun inspiratie overal vandaan halen. Zelfs van deze Healthyhairdresser blog! En dat is super leuk, zo blijven je klanten toch een beetje bij de huidige trends. Vaak neemt de klant dan ook een foto mee met daarop hoe hij of zij het haar precies wil hebben, maar dat gaat helaas niet altijd! De haren van de klant zijn namelijk vaak anders dan die op de foto. 

TIP:
Probeer als kapper de verwachtingen realistisch te houden voor de klant! Vertel wat de mogelijkheden zijn. 

 


Wil je langer haar? Knip het.

Klanten denken vaak dat wanneer er niet geknipt wordt, het haar wel makkelijk verder groeit. Maar dat dat niet het geval is, weten wij kappers wel. 

TIP:
Vertel de klant dat wanneer de gespleten haarpunten verder splijten en afbreken als je ze niet optijd laat afknippen. 

 


Wat is je geschiedenis?
We kunnen geen gedachten lezen van de klant en weten dus ook niet wat er voor de kappersafspraak met het haar is gebeurd... vervelend!

TIP:
Vraag goed naar de geschiedenis van het haar van de klant, zo kun je daar goed op anticiperen! 

Kleuren en ontkleuren zijn het tegenovergestelde
Wij weten dat ontkleuren en kleuren het tegenovergestelde zijn. Maar je klant weet dit vaak niet.

TIP: Vertel goed aan de klant wat je doet als je gaat kleuren of ontkleuren. Zo onstaat er nooit ruis tussen jou en de klant. Zo voorkom je onenigheid! 

 

Echt niet tevreden? Kom terug!
Het kan wel eens voorkomen dat een kapsel niet goed bevalt bij een klant, vaak durft deze dan niet weer terug te komen of te klagen. Óf je krijgt ineens heel duidelijk te horen dat je iets niet naar wens is gegaan. Laat in beide gevallen goed aan de klant weten dat hij of zij natuurlijk terug kan komen. Want iets goedmaken willen we natuurlijk altijd! 

TIP:
wees duidelijk tegen je klant over dat ze eerlijk moeten zijn over het resultaat! 

 

 

Bron: Robpeetoom.nl

Benieuwd of jij veilig werkt?
Doe de zelftest