Last van je rug? 5 tips om rugklachten te verminderen

Het kappersvak is een zwaar beroep, dat heb je vast al wel een keer ondervonden. Veel staan, lange dagen en zware houdingen zijn vaak de veroorzaker van de klachten. Als je regelmatig rugklachten ervaart of ze gaan na rust niet meer weg, dan werk je waarschijnlijk structureel in een verkeerde houding. Dat wil je natuurlijk niet! Hieronder een aantal tips om dit te voorkomen:

Draag de juiste schoenen

Een paar leuke hakken staan natuurlijk ontzettend mooi, maar zijn niet goed voor je houding. Zorg daarom dat je schoenen draagt met een platte zool en een slijtvaste looplaag.

Wissel je taken af

Als je lang in één houding moet werken, dan kan dit een behoorlijke belasting zijn voor bepaalde spieren. Zorg er daarom voor dat je taken op tijd afwisselt. Probeer ieder uur minimaal 5 minuten een andere taak uit te voeren. Denk naast de vaktechnische handelingen bijvoorbeeld aan:

  • Afrekenen
  • Eventueel een nieuwe afspraak maken met klanten
  • Opruimen
  • Voorraden bijwerken (handdoeken, cosmetische producten, etc.)

Houd op tijd pauze

Zorg ervoor dat je minimaal 5 minuten per uur pauze houdt. Hierdoor kun je weer even ontspannen.

Stel de pompstoel op de juiste hoogte in

Het is heel slecht voor je rug om steeds te moeten bukken. Of juist steeds je rug te moeten overstrekken. Het is daarom belangrijk dat je je pompstoel instelt op de juiste hoogte. De optimale werkhoogte is tussen borst- en schouderhoogte. Laat daarbij je schouders en ellebogen ontspannen hangen. Lees hier meer over hoe je je pompstoel juist instelt.

Gebruik een kappersfiets

Door een kappersfiets kun je het werk zowel staand, als zittend uitvoeren. Hierdoor kun je beter ontspannen tijdens je werk.

Benieuwd of jij veilig werkt?
Doe de zelftest